Home   |   Fotografie   |   Reizen   |   Debuut
Vietnam en Cambodja

In juli 2009 hebben we in een 4WD rondgereisd door de afgelegen berggebieden in het uiterste noorden van Vietnam. Tijdens de reis hebben we verschillende bevolkingsgroepen gezien die nog steeds volgens hun tradities in de bergen leven, en die in hun traditionele kleding naar de lokale weekmarkten trekken. Aansluitend hebben we een kort bezoek gebracht aan de Ankor Wat in centraal Cambodja.

Op deze pagina kan je een verslag vinden van onze reis. Klik op de plaatjes om een grotere versie van de foto te zien.

Algemeen

We waren in noord Vietnam aan het begin van de regentijd. De meeste dagen hadden we redelijk weer. Enkele dagen hadden we last van enorm veel regen, waardoor dorpen onder water stonden en enkele wegen onbegaanbaar werden waardoor we om moesten rijden. Het programma naar Halong Baai moest enkele dagen later dan gepland in verband met een tyfoon. Tijdens de reis was er voortdurend contact met het kantoor in Hanoi over de situatie van de wegen, en waar we konden overnachten.

Op het platteland in Vietnam spreekt vrijwel niemand Engels. Ook niet bij de bezienswaardigheden. We eten onderweg vaak in piepkleine restaurantjes die tevens woonhuis zijn. Deze restaurants hebben geen menukaart; in een of andere groezelige vitrine of in de keuken liggen wat stukjes vlees of vis, en in overleg wordt je menu bepaald. Dankzij hulp van onze gids ging het allemaal erg soepel.

In veel dorpen schalt de hele dag een nieuwszender vanuit luidsprekers die aan de vele masten hangen over de straten. Verschillende keren per dag is er nieuws; de rest muziek en veel gepraat.

Cambodja is erg arm. Er is nog maar enkele jaren vrede na de oorlog met de Rode Khmer. Nog steeds zijn er af en toe gewapende grensconflicten met bijvoorbeeld Thailand.

Hanoi en omgeving

In Hanoi zijn we natuurlijk begonnen met een portie Vietnamese loempia’s. Hanoi is de hoofdstad van Vietnam en heeft ongeveer 3.5 miljoen inwoners. Het verkeersbeeld in Hanoi is erg druk en chaotisch. Ondanks de chaos gaat het er in het verkeer allemaal behoorlijk voorzichtig aan toe. Iedereen anticipeert op elkaar. Om ergens over te steken heeft het geen zin om te wachten op een opening. Die komt er niet. Je begint rustig de straat op te lopen, en het verkeer rijdt vanzelf om je heen. Het is even wennen, maar werkt prima.

Hanoi ziet er apart uit met veel smalle hoge – typisch Vietnamese – pandjes. Er zijn weinig bezienswaardigheden. Leuk om doorheen te slenteren is de oude handelsbuurt van Hanoi. Dit is een wirwar van kleine straatjes met overal winkeltjes. Andere leuke zaken zijn het waterpoppentheater Thang Long, een rondje rond het Hoan Kiemmeer (bij voorkeur ’s-avonds), het gevangenis museum Hoa Lo, de tempel van de literatuur (een universiteit uit 1070) en natuurlijk het indrukwekkende Ho Chi Minh-mausoleum. Het mausoleum is een belangrijk bedevaartsoord voor de Vietnamezen. Elke dag staan er lange rijen mensen te wachten om een blik te kunnen werpen op het gebalsemde lichaam van hun voormalige leider Ho Chi Minh. Het Westmeer en de Tran Quocpagode konden we door enorme stortregen nauwelijks bekijken.

In het gebied rondom Hanoi zie je rijstvelden veranderen in industrieterreinen, met daarop bedrijven die zaken als schoenen en kleding produceren. Ook komen er steeds meer elektronicabedrijven.

Parfum Pagode

Een bezoek aan de Parfum Pagode is een leuke dagtrip vanuit Hanoi. Vanuit het dorpje My Duc werden we in een roeiboot over de Suoi Yen rivier in de stromende regen in ongeveer anderhalf uur naar de Pagode gebracht. Al snel stond er door de stortregen flink wat water in de boot, en moesten we hozen om onze voeten en rugzak nog enigszins droog te houden. Aan het eind van de boottocht hield het gelukkig op met regenen. De Pagode ligt op Nui Huong Tich berg en bestaat uit een complex van heiligdommen. Je bereikt de pagode na ongeveer een uur klimmen via een lang steil pad. Door alle regen was dit een echte waterstroom geworden, en waren er maar weinig bezoekers. De Huong Tich pagode is een grot met vele vergulde Boeddha beeldjes. Erg indrukwekkend. Hierna hebben we nog rondgelopen langs een kleinere grot en verschillende andere tempels. Allemaal heel bijzonder. Al met al werd het toch weer laat en waren we het laatste bootje dat vertrok.

Berggebied in Noord Vietnam

Onze rondreis door het berggebied begon vanuit Hanoi. Na een dag rijden door een heuvelachtig gebied met veel rijstvelden hebben we overnacht in Nu Cang Chai. De volgende dag verder via Than Uyen, Lai Chau en de Tram Ton pas naar Sapa. Sapa is behoorlijk toeristisch, en je wordt er behoorlijk lastig gevallen door vrouwen die allerlei handicrafts willen verkopen. Vanuit Sapa zijn we naar het Black Hmong dorp Cat Cat gelopen. Cat Cat veel tegen: erg toeristisch (elke familie heeft een winkeltje aan het doorgaande pad) en weinig authentiek.

De volgende dag zijn we gewandeld naar het dorp Ta Van voor een homestay. De wandeling vanuit Sapa begon met een horde vrouwen die hoopten nog wat souvenirs aan ons te kunnen slijten. De wandeling was prachtig, voor het grootste deel over een onverhard pad door een prachtig dal tussen de rijstvelden. ’s-Avonds konden we genieten van een lekkere authentieke maaltijd. Zo krijgen we toch iets mee van het leven daar. Na de overnachting werden we aan de rand van het dorp weer opgepikt en gingen we op weg naar Bac Ha.

Vanuit Bac Ha zijn we naar de markt in Can Cau gereden. Dit is een schilderachtig gebeuren, waar vele bergvolken in prachtige klederdrachten van alles verhandelen.

Door de zware regen was de geplande route naar Quang Ba zelfs voor onze 4WD onbegaanbaar. Onderweg ondergelopen wegen, dorpen die ontruimd werden, etc. Ondanks de problemen was het een prachtige route met weelderige begroeiing, authentieke huisjes, rijst en maïsvelden. Via een lange omweg konden we uiteindelijk toch in Quang Ba komen.

Quang Ba ligt in het uiterste noorden van Vietnam, dicht bij de grens met China. Om hier te mogen komen zijn speciale permits nodig. In Quang Ba zijn we naar de lokale zondagsmarkt geweest. Ook hier weer een kleurrijk geheel.

Hierna zijn we door gereden naar de markt van Yen Minh, maar daar waren we eigenlijk wat te laat. Veel bewoners waren al weer op de terugweg naar hun bergdorpjes. De weekmarkt is ook een sociaal gebeuren met veel rijst en maislikeur. Overal zag je dan ook bezopen mensen op en langs de weg en groepen die soms midden op de weg nog lekker zaten te pimpelen.

Via een adembenemend landschap over een steil en bochtig weggetje zijn we naar Dong Van gereden. Dit was de meest noordelijke uithoek van onze reis. In dit berggebied zijn de hellingen beplant met mais. Ieder maïsplantje wordt op de rotsbodem stuk voor stuk met de hand in een bultje grond gezet. Een zwaar leven.

Vanuit Dong Van zijn we via een onverharde en zeer modderige weg weer naar Yen Minh gereden waar de weg weer beter werd. Overnacht in Ha Giang. Ha Giang is een wat grotere regionale plaats. Leuk om rond te lopen en weer eens lekkere Vietnamese koffie te drinken. Verder niet echt interessant.

Via een omweg langs Viet Quang, Tan Yen en Bang Lung kwamen we aan bij National Parc Ba Be voor weer een homestay. Het had in dit gebied veel geregend, en het water rondom de Ba Be meren stond nog erg hoog. Hierdoor was onze homestay over de weg niet bereikbaar en werden we opgepikt met een boot. Erg leuke homestay met veel kippen, eenden, varkens, heerlijk eten en – natuurlijk – zelfgebrouwen maislikeur. De volgende dag een boottocht over de Ba Be meren, met een lunch in een bijzonder afgelegen en pittoresk dorpje.

Ondertussen was het water net ver genoeg gezakt om de auto op te kunnen halen, en zijn we verder getrokken naar Cao Bang. Cao Bang is een grotere regionale plaats. Vanuit Cao Bang hebben we de Pac Bo grot bezocht. Deze grot is op zichzelf niet erg bijzonder, maar beroemd omdat Ho Chi Minh hier vanaf 1941 gedurende vele jaren heeft geleefd. De route naar de Pac Bo grot is schilderachtig, met uitgestrekte rijstvelden en pittoreske huisjes. We waren hier vrijwel de enige bezoekers.

Vanuit Cao bang zijn we ook naar de Thac Ban Gioc geweest. Dit is de grootste waterval van Vietnam, en ligt op de grens met China. Ook hier hadden we een speciale permit nodig, en waren we vrijwel de enige bezoekers. De route was wederom schilderachtig, en onderweg hebben we nog een prachtig Nung dorpje bezocht.

Vanuit Cao Bang zijn we via That Khe naar Lang Son gereden. Het landschap wordt hier al minder bergachtig en dichter bewoond. Lang Son is een snel groeiende stad langs de handelsroute met China. Ze hebben hier dan ook een uitgebreide nightmarket met veel goedkope kleding en elektronica.

Oorspronkelijk zouden we vanuit Cao Bang naar de Halong baai gaan, maar door een tyfoon konden de schepen niet uitvaren. Daarom werd de boottocht over de Halong Baai een dag uitgesteld, en zijn we eerst terugggaan naar Hanoi voor een excursie naar de Parfum pagode.

Halongbaai

De Hanlongbaai is door de Unesco uitgeroepen tot werelderfgoed. Het bestrijkt een enorm gebied met meer dan 2000 eilandjes. Vanuit Halong stad hadden we met in totaal 22 personen een 2-daagse cruise op het luxe houten schip de Marguerita. Even wennen was het wel na al het ongerepte tijdens het vorige deel van onze reis. Dit was het betere toeristenvermaak met duizenden boten die per dag uitvaren. Erg toeristisch, maar zeker de moeite waard. De boottocht tussen de vele eilandjes is prachtig. Onderweg nog een grot bekeken, een stuk in een kano gevaren en genoten van een prachtige zonsondergang op het dek.

Cambodja

Siem Reap is als uitvalsbasis voor Angor Wat erg toeristisch. Er is een avondmarkt voor toeristen, verschillende lekkere restaurants maar verder is het niet een interessante plaats.

Angkor Wat (Cambodja)

Angkor is de oude hoofdstad van het grote Khmerrijk. De restanten van dit wereldwonder stammen uit de periode 900 tot 1432. De verschillende steden en tempelcomplexen beslaan ongeveer 200 km2. In 2 dagen hebben we de meest indrukwekkende bezienswaardigheden kunnen bezoeken, waaronder Angkor Thom, Angkot Wat (dit alleen al is het grootste religieuze monument ter wereld!), Bantae Srei, Phnom Bakheng en het 300 m lange Olifantenterras.

Omgeving van Siem Reap

We hebben nog een erg leuk uitstapje gemaakt via de markt van het dorpje Orng Krong, een stuk op een ossenkar door het platteland, een stuk achterop een motor naar een lunch bij mensen thuis en naar Kampong Khleang. Kampong Khleang lig 35 km ten oosten van Siem Reap. Dit dorp staat in het onderloopgebied van het grote meer. Tijdens het droge seizoen kijk je tegen huizen aan die op palen van wel 6 tot wel 10 m hoog staan. Tijdens het regenseizoen loopt het hele gebied onder en stijgt het water tot 1 a 2 meter onder de huizen. We hebben het dorp tijdens een korte boottocht vanaf de rivier bekeken, en we hadden nog wat tijd om rond te lopen. Al met al ook een opmerkelijke dag.

onze weg na een dag stortregen

(klik op de foto om terug te gaan)

even iemand met varkens overeind helpen

lokaal restaurantje

de hele dag nieuws en muziek op straat

het verkeersbeeld in Hanoi

waterpoppentheater Thang Long

wierrook in de Tempel van de Literatuur

het mausoleum van Ho Chi Minh

Hoan Kiemmeer

ingang van de Huong Tich Pagode (Parfum Pagode)

binnen in de grot van de Parfum Pagode

zondagsmarkt in Yen Minh

mais op de hellingen in het gebied naar Dong Van

(klik op de foto om terug te gaan)

een familie voor hun huis

een korte ontmoeting

Vietnamese koffie

landschap onderweg

(klik op de foto om terug te gaan)

eindpunt voor de auto vlak voor Babe

uitzicht over het Babe meer vanuit onze homestay

dagelijke terugkerend ritueel

(klik op de foto om terug te gaan)

lunchplaats tijdens ons dagje Babe meer